söndag, juli 30, 2006

Lördagens nöje


Tidigare i denna veckan sa J till mig att hon minsann bara hade tältat en gång i sitt liv. Detta var ju självklart en mindre skandal i en sexårings liv... Faktum är att det var 2 år sen vi tältade senast och det kan även jag tycka är rätt lång tid. Iaf om man ser till hur mycket jag sov i tält när jag var yngre.

Sagt o gjort. Operation camping inleddes. Jag äger inget tält. Jag hade två alternativ, antingen låna ett från friluftsfrämjandet, fördelen med det är att de har dyra o riktiga tält. Nackdelen med det är att de inte alltid är kompletta och att man trots allt måste låna grejer och det gillar inte jag. Så här månaden efter semestern är ju inte kassan sådär jättetät så ett dyrt Haglöfstält eller liknande kändes inte särskilt aktuellt. Vände mig istället mot C-O i kalmar. Där hade de ett kupoltält för 398:-, lagom mkt för min ekonomi. Ska ju ändå inte ut o campa på fjället i tre veckor direkt så det håller nog för kanske i snitt 3 campingnätter om året.

Med ett tält inhandlat så var ju frågan om var man ska tälta. J ville tälta på en camping för där finns det ju lekplatser också... Jag anser inte att campingar är det rätta stället att campa på. Om man ska övernatta en natt på väg nånstans så är ju slälvklart camping rätt val iom att man har tillgång till dusch och så men nu var vi ju ute efter att sova i tält... Vi begav oss igårkväll iväg till en av de platser som jag finner vackrast på denna jord. Vi var ofta där när jag var barn och A hade en båt där så vi brukade tälta ute på en Ö. Nu har vi ingen båt kvar där och mitt andra alternativ att ta med en kanot och paddla ut föll på att jag inte har några takräcken till vectran.
Funderade lite på att ta med fiskegrejerna men jag tycker ändå att man ska vara lite äldre än 6 år innan man börjar tjuvfiska :D Så jag skippade det den här gången.

Vid 17:30 var tältet rest, ser helt ok ut för de pengarna.



Jag anser ju att en sån här utsikt ifrån tältet slår de flesta campingar



J vantrivdes inte inne i tältet heller direkt, hon kom fram till att det rymde 7 barn genom ett rulltest...



Så långt var allt frid o fröjd. Åskan mullrade på men långt borta. Jag tände den medhavda engångsgrillen för att grilla lite korv. Vinden ökade ngt, efter en stund gick det vita gäss på vågorna... Nu började tältpinnarna åka upp. Vinden var frisk kan man väl säga. Åskvädret som var på andra sidan sjön var nu mitt ute på sjön typ... Bakom ryggen räknade jag till 2-3 sekunder mellan blixt o knall. Det var då jag insåg att det inte var lämpligt att tälta med en 6-åring i ett 398 kronors tält mittemellan 2 rätt rejäla åskväder... Sagt o gjort. Vi bröt upp. packade ihop oss och gick tillbaka till bilen med grejerna och åkte hem och grillade mer korv och chokladbanan på grillen hemma istället... Men vi fick iaf 2h i nya tältet:D



Dagens lunch var planerad till Brinnande Kärlek på stormkök ute i skogen. Jag tror inte att det är ngn toppenrätt att göra inne på spisen så jag tror att vi går ut och lagar lunch idag, då får man ju iaf lite av den rätta känslan...

Sån var vår lördagskväll/natt...


I övrigt denna veckan så har jag hunnit få färdig förra veckans ons-torsdags storjobb. Den funkade riktigt bra. Mån-tis Jobb står fortfarande kvar dock, alltså mån-tis förra veckan... Tur att Chevrolet sverige betalar hyrbil:D


Ha det bra alla!!!

5 kommentarer:

Steinich sa...

Man kan inte låta bli att skratta lite... Typiskt kan man säga.

Carina sa...

Typiskt... Men jag ser Julias rulltest framför mig... :-D

Frida sa...

Hehe.... har J sovit på hotell många gånger i sitt liv? Kanske en idé att prova...?!

fridakarolina sa...

Utsikten såg fin ut! Ni hinner säkert testa tältet fler ggr i sommar.

Muggeman sa...

S: Jo visst är det så, lika bra att skratta åt eländet. Jag gör så ofta nuförtiden känns det som:)

C: Funderade på att göra ett rulltest jag också men jag lyckades hålla mig... Men tillverkaren hävdar att det är ett 4-mannatält...

F: Hotell? Vad är det? Är inte det fusk? :D

K:Japp, den utsikten är underbar... Förhoppningsvis så blir det fler försök kanske så vi kan tillbringa en hel natt i tältet...